1. خانه
  2. آموزشی
  3. سیر تا پیاز تاریخچه بیت کوین
آموزشی

سیر تا پیاز تاریخچه بیت کوین

  پیدایش بیت کوین تاریخچه ارز BTC از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اولین ارز دیجیتالی بود که به پذیرش گسترده در سراسر جهان دست یافت. با این حال مفهوم ارز دیجیتال امن از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است و تلاش‌های زیادی در گذشته صورت گرفته که الهام‌بخش ساتوشی ناکاموتو…

 

پیدایش بیت کوین تاریخچه ارز BTC از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اولین ارز دیجیتالی بود که به پذیرش گسترده در سراسر جهان دست یافت. با این حال مفهوم ارز دیجیتال امن از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است و تلاش‌های زیادی در گذشته صورت گرفته که الهام‌بخش ساتوشی ناکاموتو برای پیدایش بیتکوین بوده است.

چه کسی بیت کوین را خلق کرد؟

از «ساتوشی ناکاموتو» به عنوان مخترع بیت کوین نام برده می شود؛ نامی مستعار و اسرار آمیز که هویت اصلی آن علیرغم تلاش چندین ساله روزنامه نگاران هنوز فاش نشده است. تا کنون چندین نفر ادعا کرده اند که خالق آن بوده اند، اما نتوانسته اند ادعاهای خود را ثابت کنند و مشخصات خالق یا خالقان اصلی بیت کوین را هنوز کسی نمی داند.

 

بیت کوین چه فرقی با پول واقعی دارد؟

بیت کوین به صورت اسکناس یا سکه وجود ندارد و بر خلاف ارزهایی مثل دلار یا یورو هیچ بانک مرکزی یا دولتی از آن پشتیبانی نمی کند. تولید و توزیع بیت کوین در کنترل هیچ حکومت، گروه یا سازمانی نیست. سازوکاری مخفی در آن وجود ندارد و قوانین آن که به صورت کدهای برنامه نویسی است برای همه قابل مشاهده است.

بیت‌کوین در واقع یک پول بی‌پشتوانه است چرا که دارای ارزش ذاتی نبوده و تغییرات در واحد آن تابع تغییرات در قیمت کالاهایی چون طلا و نقره و یا نرخ تورم و افزایش نقدینگی نیست.

مزیت بیت کوین به ارزهای واقعی مثل دلار چیست؟

ارزهای واقعی در برابر بحران‌های بزرگ اقتصادی آسیب پذیر هستند. یک بحران در بازارهای مالی یا یک شوک به صنعت کافی است تا ارزش پول یا نرخ برابری آن را دستخوش تغییر کند. اما از آن جا که مقدار بیت کوین در جهان محدود است و از قوانین منحصر به خودش تبعیت می کند، نسبت به آسیب های رایج در بحث های اقتصادی و مالی مصون است.

 

تاریخ ورود بیت کوین به دارک وب

شخصی در ماه اکتبر نقطه آسیب‌پذیری را در پروتکل بیت‌کوین مشاهده کرد که امکان انجام تراکنش‌ بدون تأیید صحیح را می‌داد و با سوء استفاده از آن ۱۸۴ میلیارد بیت‌کوین برای خود ایجاد کرد. البته این تراکنش‌ها بلافاصله توسط خود سیستم پاک شدند و باگ سیستم توسط توسعه دهندگان برطرف شد. در ژوئن ۲۰۱۱، Mt. Gox که اولین و بزرگترین مرکز مبادله متمرکز در تاریخچه بیت کوین بود با یک نقض امنیتی جدی برخورد کرد که ده‌ها هزار حساب و بیتکوین آن را به خطر انداخت. که همین مسئله در آخر منجر به ورشکستگی و تعطیلی این صرافی در سال ۲۰۱۴ شد.

اگرچه ۷ صرافی اصلی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ هک شدند، اما اکنون صرافی‌ها در صورت هک، ضمانت‌های بیشتری برای ذخایر خود ارائه می‌کنند. مثلاً صندوق دارایی امن برای کاربران در Binance، که یک صندوق بیمه اضطراری است. در ضمن آنکه امروزه کیف پول‌ بیت کوین ایمن نیز به راحتی قابل دسترس هستند.

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها در تاریخچه ارز  BTC سعی در بهبود کدنویسی بلاکچین بیتکوین داشتند تا آن را برای اهداف و استفاده‌های مختلف تطبیق دهند. از سال ۲۰۱۱، بیت‌کوین به‌ عنوان مدلی عمل می‌کند که سایر دارایی‌های رمزنگاری براساس آن مسیرهای خود را برای اهداف متفاوت ایجاد می‌کنند. ایده‌های مختلف در مورد طراحی و استفاده از بلاکچین باعث ظهور سایر ارزهای دیجیتال جدید شد و صنعت رمزنگاری بزرگ و بزرگ‌تر شد. با اینکه این امر منجر به افزایش آلت کوین‌ها شد ولی در عین حال این پایگاه وسیع‌تر از برنامه‌های کاربردی، کمک کرد تا ارزش بیتکوین بیشتر درک شود.

در سال ۲۰۱۱، لایت کوین معرفی شد که دارای سرعت تراکنش به طور قابل توجهی سریع‌تر از بیتکوین بود. پروتکل اثبات کار با نگرانی‌های بابت مصرف انرژی و مقیاس‌پذیری همراه شده بود. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، برآوردها حاکی از آن بود که یک تراکنش بیتکوین، برق مورد نیاز برای تامین انرژی ۱.۵۷ خانوار آمریکایی را در هر روز مصرف می‌کند. با گذشت زمان برخی از کاربران بیتکوین نیز از شبکه ناامید بودند. افزایش تعداد ماینرهای در تاریخچه بیت کوین به معنای کارمزدهای بالاتر و زمان بیشتر برای پردازش تراکنش‌ها بود که باعث شد برخی خواهان افزایش اندازه بلوک باشند. این امر منجر به ایجاد بیتکوین‌کش (BCH) از طریق یک فورک در شبکه در در ماه آگوست ۲۰۱۷ شد. یک هارد فورک در شبکه بلاکچین بیتکوین یک تغییر عمده در پروتکل شبکه ایجاد می‌کند، فقط گره‌هایی با شبکه ارتقا یافته می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند. تغییرات ایجاد شده در پروتکل می‌تواند مانند بیتکوین کش در جهت پیاده کردن یک ایده عملی برای بهبود شبکه باشد یا می‌تواند برای اهداف ضروری مانند لغو تراکنش‌های انجام شده توسط یک هکر، مورد استفاده قرار گیرد.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) از اولین مشارکت کننده در پایگاه کد بیتکوین بود. او نگران محدودیت‌های برنامه نویسی بیتکوین شد. بوترین نتوانست جامعه بیتکوین را متقاعد کند که پایگاه کد این فناوری را اصلاح کنند، بنابراین اقدام به ساخت یک پلتفرم جداگانه به نام اتریوم کرد. نوآوری در بلاکچین که به عنوان «قراردادهای هوشمند» شناخته می‌شود، از اتریوم  مشتق شده است. امروزه اتریوم دومین ارز دیجیتال با ارزش در سراسر جهان است.

همزمان با ایجاد شبکه اتریوم در جولای ۲۰۱۷ ارتقاء نرم افزاری بیتکوین جهت پشتیبانی از شبکه لایه دوم لایتنینگ با هدف بهبود مقیاس پذیری، توسط بنیاد بیت کوین تصویب شد.

 

نوسان قیمت در تاریخچه بیت کوین

یکی از ویژگی‌هایی که در مطالعه تاریخ پیدایش بیت کوین به آن برمی خوریم، نوسانات آن است. در حالی که نوسانات ارزهای دیجیتال جذابیت دارد در عین حال بالقوه ویرانگر است. مبنای ارزش بیتکوین به عنوان یک دارایی در حال ظهور به طور گسترده مورد بحث است. با وجود نوسانات قیمت، قیمت بیتکوین از زمانی که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار مالی شد، افزایش یافته است. تاریخ پیدایش بیت کوین عمدتاً یکی از رشد‌های نجومی است که با چند کاهش شدید قیمت همراه بوده است.

در فوریه ۲۰۱۱، قیمت بیتکوین با گذشتن از آستانه ۱ سنت خود را به ۱ دلار رساند و این را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ پیدایش بیت کوین دانست. در چند سال اول با این که قیمت در حال رشد بود اما زیر ۱۰ دلار ماند. در بهار آن سال به دلیل گزارش فوربس در مورد «ارز رمزنگاری» جدید، قیمت افزایش پیدا کرد. در ژوئن ۲۰۱۱، اولین حباب بوجود آمد. اخبار بیتکوین هم خوب و هم بد در مطبوعات منتشر می‌شد. مجله TIME برای اولین بار مقاله‌ای در مورد تاریخ پیدایش بیت کوین منتشر کرد، اما در همان سال مقاله‌ای نیز در Gawker منتشر شد که در آن جزئیاتی در مورد جاده ابریشم (Silk Road)  و بازار داروی دارک وب ارائه شده بود که از بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کردند. این تبلیغات منفی باعث شد ارزش بیتکوین که به بیش از ۳۰ دلار رسیده بود، دوباره به محدوده تک رقمی سقوط کرد.

عبور قیمت آن از آستانه ۱۰۰ دلار در ماه آوریل ۲۰۱۱ اتفاق افتاد و تقریباً دو سال بعد در آوریل ۲۰۱۳، بیتکوین به ۲۰۰ دلار رسید. از آنجایی که تاریخچه بیت کوین در تاریخ ۲۰۱۳ با مسائل مختلف مربوط به قوانین حقوقی و نظارتی فدرال و چالش‌های نرم‌افزاری روبه‌رو بود، قیمت به طور مداوم در روند افزایش و کاهشی در نوسان بود. با این حال در پایان نوامبر همان سال، ارزش آن بیش از ۱۰۰۰ دلار بود که برای چندین سال زیر این سطح مقاومتی باقی ماند.

پس از تاریخ ۲۰۱۶، بسیاری از خرده فروشان آنلاین شروع به پذیرش بیتکوین به عنوان روش پرداخت کردند. این موضوع قیمت بیتکوین را دوباره افزایش داد. در این مرحله از تاریخچه بیت کوین دستخوش تحول بزرگی در هدف اصلی خود شد و از پول الکترونیکی به یک درگاه الکترونیکی ارزش یا طلای دیجیتال تبدیل شد. نوسانات زیاد قیمت ثابت کرد که بیتکوین به عنوان یک ارز جهانی کاملاً مناسب نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

با ارتقا شبکه در اگوست  2017 قیمت از ۲۷۰۰ دلار عبور کرد و در پایان دسامبر بیتکوین به اوج ۱۹۷۸۳ دلار رسیده بود. اما سرمایه‌گذاران شاهد کاهش شدید ارزش در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸ بودند. حباب ۲۰۱۷ عمدتاً توسط رونق عرضه اولیه سکه یا ICO ها ایجاد شد. همه در مورد بیت‌کوین یا برخی آلت‌کوین‌ها، شبکه‌ها یا پروتکل جدید صحبت می‌کردند. شوق ICO میلیاردها دلار را وارد فضای کریپتو کرد. اما قیمت‌ها در میان عدم قطعیت، تقلّب و عدم باور و در میان سایر عوامل روان‌شناختی و فنی سقوط کردند.

پس از سقوط ارزش بیت‌کوین، چیزی که می‌توان آن را بازار بالغ‌ نامید، پیرامون این ارز دیجیتال پدید آمد. فورو می‌گوید: شرکت سرمایه گذاری Fidelity در آن تاریخ به این فضای محدود شده ورود کرد و به بانک‌های ملی اجازه داده شد تا دارایی‌های دیجیتال را نگه دارند. صرافی‌های هوشمند و کارآمد به وجود آمدند و بازیگران اصلی سازمانی اقدامات لازم را برای پیدایش یک بازار پایدار و بادوام برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اتخاذ کردند. مقررات مالی و نگرانی‌های امنیتی به دلیل ادامه هک‌های مبادلاتی باعث کاهش قیمت شد. با این حال از پایان سال ۲۰۱۸، بیتکوین همراه با اکثر ارزهای رمزپایه دیگر، از جمله اتریوم، رشد کرده بودند.

در تاریخ ۲۰۱۹، بیتکوین دارایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با پایگاه کاربری بیش از ۶۳۳ هزار آدرس فعال داشت. درتاریخ ۲۰۲۱، مردم پس از افشای اطلاعات به SEC ایالات متحده، متوجه شدند که تسلا، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهانی، ۱.۵ میلیارد دلار بیتکوین خریداری کرده است تا به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کند. در نوامبر ۲۰۲۱ بیتکوین به حداکثر قیمت از تاریخ پیدایش خود یعنی نزدیک به ۶۸۹۹۰ دلار رسید. امروزه شاید ارزش یک بیتکوین فاصله زیادی با بالاترین قیمت تاریخی خود دارد، اما فاصله آن تا قیمت ۳۰۰۰ دلاری در تاریخ ۲۰۱۸ نیز بسیار زیاد است.

ما تو دوره آموزشی جامع ارز دیجیتال  آموزش  انواع صرافی ها و ارز های دیجیتال  رو داریم و داخل دوره  بطور کامل کار با  انواع  صرافی رو بهت یاد میدیم.
نکته ی مهمی که اینجا باید بگم توصرافی های قوی
اگر نمیخوای تو بایننس احراز هویت کنی که اگر اونم بخوای ما برات انجامش میدیم.

(جهت آموزش های بیشتر و تخصصی تر با ما ارتباط بگیرید و از طرح مشاوره رایگان استفاده کنید.
تیم آموزشی استاد ندا عابدی)

 مقالاتی که  به کارتون میاد:

ارزدیجیتال چیست؟

ارزدیجیتال اتریوم چیست؟

رمز ارز چیست؟

بلاکچین چیست؟

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

تلگرام: https://t.me/academmy_abedi 

اینستاگرام :http://instagram.com/Nedaabedi.ir

یوتیوب: https://youtube.com/channel/UCKJiZFkiqqhSHifhnR3n8AQ

برترین  دورهای ارز دیجیتال :

آموزش جامع ارز دیجیتال 

دوره آموزش تحلیل تکنیکال

دوره  پرایس اکشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
در صورت عدم نمایش ویدیوهای آموزشی فیلترشکن خود را خاموش کنید.